Op deze pagina informatie over moderatie- en presentatietrainingen.
Moderatie/presentatie
Wat is ’t? Hoe modereer je een bijeenkomst met veel tegenstrijdige belangen? Hoe stel je je als gesprekleider op bij een rumoerige bijeenkomst? Hoe voorkom je dat polarisatie de boventoon voert? Maar ook: welk recht doe je aan kritische reacties zonder de presentaties te verstoren? Goed modereren draait om voorbereiding, interactie tussen de sprekers en de zaal, groepsdynamiek en een gedegen procesbegeleiding.
Op de combi-training moderatie/presentatie verplaats je je in de positie van de moderator, de presentator én het luisterende publiek. Door samen met de andere cursisten beurtelings van rol te wisselen test je je moderatie kwaliteiten, verdiep je je in de groepsdynamiek en ervaar je hoe robuust je presentatie is.
Het raamwerk van deze training wordt ook gebruikt voor de module Presenteren voor een lastige zaal. Dan halen we de moderatie eruit en leer je zonder moderator om te gaan met ‘moeilijk’ publiek. Je staat voor een zaal met onruststokers die er alles aan doet om je uit balans te halen. Het rumoerige publiek -mede-cursisten en de trainer- zijn kritisch en laten dat blijken. Hoe houd jij je staande? Is je betoog consistent? Beweeg je mee met de zaal? Word je zenuwachtig van interrupties? Na de presentatie volgt een journalistiek interview waarbij je de gelegenheid krijgt je kernboodschap nog eens helder uiteen te zetten.
Voor wie? Beide trainingen zijn voor iedereen die zich wil bekwamen in lastige moderaties en presentaties en in het brengen van een moeilijke boodschap. Bestuurders, gemeente ambtenaren, belangenbehartigers, voorzitters of andere medewerkers die een (lastig) verhaal moeten vertellen aan een kritisch publiek. Ook voor personen die gevraagd worden tussen de zaal en het publiek te staan om presentaties, reacties, vragen etc. te begeleiden.
Wat komt er aan de orde?
-De rol van de moderator bij de voorbereiding.
-De structuur van de bijeenkomst.
-De spelregels.
-Het frame waar binnen de presentatie valt.
-Interactie met het publiek.
-Lichaamstaal.
-Het ‘losmaken’ van de zaal om om vragen te stellen.
-Begeleiden en adequaat samenvatten van vragen.
-Het omgaan met negatieve of ‘verstorende’ vragen.
-Etc.
Hoe lang duurt ’t?
Afhankelijk van het aantal deelnemers duurt de training één of twee dagdelen. De training is gebaseerd op onze ervaring met persconferenties en scherpe interviews.